lørdag 15. desember 2012

Mange enkle julekort - steg for steg



Sent ute? Glemt å lage julekort? Dårlig tid? Jeg viser deg hvordan du med enkle hjelpemidler kan lage en bunke med julekort på noen få timer. Her har jeg brukt ark fra Vibeke Spigseth - Poppydesign for Panduro Du trenger: Mønsterark, kartong, saks, lim, tape, distress stain, tape, stempler, stempelpute, distress tool,stickles/glitter hyssing og 3D-puter. Alt sa du? Holder i massevis!




Her har jeg brukt arkene fra den lekre Panduro-blokken. De er tosidige og jeg har brukt begge sider på flere ulike ark. Alle går i blåtoner og noen med litt røde detaljer. Har også brukt tre av julestemplene. Først så kutter jeg til mønsterark i str 10x15. (stående) (men du kan fint gjøre det samme liggende) Kutter også hvit bazzill litt større enn mønsterarket, men akkurat passe til at jeg får tre kort på arket.


Så bruker jeg distress tool for å rive litt og en liten stempelpute og sverter kantene. Tok frem sandpapirklossen også men den brukte jeg ikke her.


Så tar jeg tapen jeg har funnet frem. Hadde ikke noen juletape men syntes denne passet godt både til ark og slik jeg ville ha kortene. Klippet en spiss nederst og lagde tre i ulike størrelser. Brettet dem rundt toppen på mønsterarket, så slapp jeg å være så nøye med den kanten. De ville jo likevel bli skjult da jeg limte panelet på kartongen.

Og her ser dere kortene ferdige med tapen.

Så var det stempler da. Jeg valgte først et rundt stempel med juletre og tekst. Har brukt brun stempelpute da jeg syntes svart ble for hardt.


Også må jeg jo ha med litt farge da. Så her har jeg bare dunket en distress stain ned på arket og fått en riktig så fin "splæsh"

Inni denne splæshen brukte jeg så et lite hjerte_segl-stempel

Så var det litt tau da. Denne fine hyssingen (også fra Panduro) er så kjekk å bruke. Kjøpte den til jul i fjor men rakk jo aldri å bruke den opp. (Men nå er den tom altså :D )

Må jo ha med litt tekst også og her har jeg stemplet og klippet ut "god jul"
Monterte med 3D-puter:


Nesten ferdig.....


Men ingen jul uten litt glitter vel?


Noen få prikker med rødt glitterlim på tekststempelet og vips...


Ferdig resultat, nå gjenstår kun å skrive på kortene samt lime inn noen bilder.


Man MÅ ikke alltid bruke timesvis på et kort så her har jeg vist dere at "det enkle kan være det beste". I alle fall ble det kjekt for meg, siden jeg ikke hadde tenkt på julekort som jeg selv skulle sende ut. Og nå er de jo ferdige. Takket være Poppydesign og Pandoro :)


Juleklem fra

7 kommentarer:

mettepip sa...

Herlige kort og beskrivelser.
Har også lagd mest enkle kort i år, og de fleste har ark og stempler fra Poppydesign :)

Klem fra
Mette

Tone K. sa...

Det enkle er ofte det beste altså....disse var rå-lekre :)

Takk for inspirasjon Skorpa :)

Håper du har en fin førjulstid.
klem :)

Luce sa...

Diss ble knalllekre!
Ha en flott søndag :o)

Maya sa...

Utrolig enkle men lekre kort! Digger den splæsjen din! Tar med meg den ideen til neste år :)

Ann Kristin sa...

Så lekre! Det gjorde seg veldig med den splæsjen! Kult! Ha en god dag :)

Andrine og Maren sa...

Hei Marianne,
For noen herlige julekort, flotte tips og stilig bruk av Washitapen! Takk for at du er med på årets JulekalenderJakt! Ønsker deg en herlig jul og et kreativt nytt år!

Kreativelena sa...

Disse var helt herlige. Digget stilen, og de skal rett i inspirasjons mappa mi :-)